Σε έναν χρόνο από σήμερα θα είναι έτοιμη η δημοπράτηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, όπως δήλωσε από τον Δήμο Μαλεβιζίου όπου βρέθηκε, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ο κ. Κεφαλογιάννης, ο οποίος συναντήθηκε το πρωί της Κυριακής με τον δήμαρχο Μαλεβιζίου, Μενέλαο Μποκέα, διευκρίνισε ότι σε αυτήν τη φάση το υπουργείο βρίσκεται στην ολοκλήρωση μελετών, που θα προωθηθούν στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να πάρουν τους περιβαλλοντικούς όρους και του χρόνου να γίνει η δημοπράτηση.
Η συζήτηση μεταξύ του κ. Κεφαλογιάννη και του κ. Μποκέα επικεντρώθηκε σε θέματα που σχετίζονται με τους κόμβους επί του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, το αντιπλημμυρικό έργο που ξεκινάει στην περιοχή Τσαλικάκι και έχει δημοπρατηθεί, όπως είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, αλλά και με τον ευρύτερο σχεδιασμό για την περιοχή που περιλαμβάνει μία σειρά έργων, τα οποία θα υλοποιηθούν και θα αλλάξουν την εικόνα του Δήμου, σύμφωνα με τον δήμαρχο.
Ο κ. Κεφαλογιάννης τόνισε ότι το 2022 θα έχουμε ανάδοχο και θα ξεκινήσουν οι εργασίες ενώ όπως υποστήριξε, σε περίπου επτά με οκτώ χρόνια ο δρόμος θα είναι έτοιμος.
“Θα μιλάμε για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο”, είπε ο κ. Κεφαλογιάννης και προανήγγειλε ότι σε 2-3 βδομάδες θα ερθει ξανά με τον Γιώργο Καραγιάννη, γραμματέα του Υπουργείου και θα επισκεφθούν όλους τους νομούς για να παρουσιάσουν τις χαράξεις.
Το χρηματοδοτικό μοντέλο
Στην πορεία των έργων υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Χανίων Μανούσου Βολουδάκη στη Βουλή.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε πως κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι να αποκτήσει η Κρήτη έναν σύγχρονο και κυρίως ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο σημείωσε ότι αυτό που παρέλαβε από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία ήταν «απλά και μόνο μια μολυβιά στον χάρτη» με έναν διαγωνισμό εκδήλωσης ενδιαφέροντος, χωρίς καμία απολύτως μελετητική ωριμότητα. «Όλο το έργο θα μπορούσε να ενταχθεί στον Ταμείο Ανάκαμψης αν ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κάνει καλά την δουλειά του, αλλά επί πέντε χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε κάνει απολύτως τίποτα» συμπλήρωσε ο υπουργός, κάνοντας λόγο για πολιτική εξαπάτηση των κατοίκων της Κρήτης από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι «μόλις αναλάβαμε τον Ιούλιο του 2019, προχωρήσαμε σε σειρά ενεργειών για τη μελετητική ωρίμανση του έργου. Προχωρήσαμε πρώτα απ’ όλα στη δημοπράτηση και ανάθεση συμβάσεων εκτέλεσης γεωτεχνικών ερευνών και δοκιμών σε όλο το μήκος του τμήματος Χανιά – Νεάπολη και σε μια σειρά από μελέτες που είναι απαραίτητες για τη σωστή σύνταξη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Πιο συγκεκριμένα: για την κτηματογράφηση, για τα τοπογραφικά υπόβαθρα, για τα υδραυλικά έργα στα κατασκευασμένα τμήματα του ΒΟΑΚ, για την Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση, για το παράπλευρο δίκτυο για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών».
«Τα προχωράμε όλα αυτά με ταχύτητα, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου», συμπλήρωσε ο κ. Καραμανλής. Παράλληλα, σημείωσε ότι με την αναπροσαρμογή του χρηματοδοτικού μοντέλου του ΒΟΑΚ, έχει εξασφαλιστεί η αποδοχή της χάραξης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, έχει γίνει μια αρχική κοστολόγηση των παρεμβάσεων που θα πρέπει να γίνουν στις υφιστάμενες Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, έχουν ξεκινήσει ήδη οι διαδικασίες για την εκπόνηση σειράς μελετών για την οδοποιία, τις γεωλογικές μελέτες κ.λπ.».
To Χρηματοδοτικό μοντέλο, όπως έχει διαμορφωθεί αυτήν την στιγμή, έχει ως εξής:
- Πρώτον, τίμημα Μελετών – Κατασκευών σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, με πλήρη πρόβλεψη για την κατασκευαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
- Δεύτερον, διατηρούμε τα πραγματικά διόδια, όπως προέβλεπε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με χρέωση 0,063 ευρώ/χλμ.
- Τρίτον, κυμαινόμενες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο ως ποσοστό των πραγματικών διοδίων.
- Τέταρτον, χρηματοδοτική Συμβολή Δημοσίου ύψους – το μέγιστο – 800 εκατομμύρια ευρώ.